Hjärtats ensamma slag

 
Tillit är verkligen inte min starka sida och det finns en mängd anledningar. Jag har blivit sviken av två väldigt viktiga personer i mitt liv flertal gånger. Lögner och svek var vardag ett tag. Det är något man överlever men det var svårt att komma tillbaka efter det. Att kunna lita på någon kräver enormt mycket energi från mig, och jag måste få ta små steg. Minsta lilla snedsteg från någon jag litar på och jag hamnar oftast på noll igen. Att bygga upp ett förtoende för  en ny person känns nästan som ett straff.
 
Det är många som inte förstår sig på personer som är svartsjuk. Sen är det många som är svartsjuk i smyg. Jag är inget av dom. Jag är svartsjuk och jag vet om det. Jag har också sökt riktig hjälp för det en gång, då gick jag från person till person, alla med olika metoder. Det tog fem personer innan jag kände att det fanns en chans, den där personen förstod vem jag var och hur jag tänkte. Gick på tre möten och sen fick jag ett mejl om att min "mentor" hade sagt upp sig och flyttat. Det var knappast en stärkande upplevelse. 
 
Personer som är svartsjuk i smyg har jag sympati för, personer som tycker att svartsjuka är patetiskt eller bara töntigt har nog inte riktigt fattat innebörden av vad svartsjuka egentligen handlar om eller hur påfrestande det kan vara. Därför blir jag ofta arg när jag hör någon säga det. Sen är det så klart olika från person till person varför dom är svartsjuk. Men jag dömmer ingen, för jag vet hur det kan se ut i värsta fall. Jag är inget värsta fall, men jag har levt nära en sån och sett vad det kan göra med bland annat familjerelationer.
 
Om det är någon som litar på dig, ta inte det för givet.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hanna

Hanna
med Jimmy, Joppe & Junior
är ingenting utan er.