Stora framsteg sen sist

Jaha, sist jag skrev något om vårat stallbygge var väldigt länge sen och det har hänt mycket. Därför kommer stegen i bilder, enklast så. 
 
Bjälkarna ovanför fönster och dörrar kom upp, mitt i allt murande.
Sista kvällen vi murade, vi var trötta och så fruktansvärt less på att mura. Vi höll på till klockan halv tre på natten och jag skulle upp för att jobba dagen efter, inte ett jättesmart drag.
Men ÄNTLIGEN hade vi murat färdigt! Fy fan vilken skön känsla!
Takstolarna anlände dagen efter och vi hämtade mer virke plus ventilation.
Någon dag därpå kom en lyftkran för att lyfta på takstolarna.
Våra hästar är väldigt nervösa inför stora maskiner och mycket ljud... Hmm? Eller så inte. 
Tur vi hade hjälp av Jimmy's pappa och kollega Simon, annars hade det aldrig gått.
Sen låg dom där.
Takpappen och läkten började läggas på för att få taket tätt..
Och poff, så låg allt där det skulle så nu regnar det inte in. 
Där någonstans är vi nu, hängrännor och vindskivor är på plats, likaså ventilationen. Det som saknas är plåten och den är inte lika viktig att få upp just nu i och med att allt annat är på plats och taket är tätt som det är. Nu börjar allt jobb med insidan, så snart vi fått alla räkningar och räknat hur vi ligger till. Så, nu kan jag skriva om annat ett tag framöver! Puss :) 

Kommentarer
- Sofia

Hej! Väldigt fin & intressant blogg, speciellt stallbygge då vi står i starten för att snart gjuta:) Får jag fråga hur mkt lecasten kostade och takstolarna?:) Ska ha loft här m men har inte bestämt om vi ska ha såna takstolar som er el a-takstolar.?! Sen har ja inte riktigt bestämt om ja ska mura el bygga i trä.. El mura t fönstren och ha träfasad resten...Och hur gjorde ni med ventilation? Dock har jag fönster, stalldörr & boxar:-):-) Tusen frågor hihi:-)

Svar: Hej! Oj, tack så mycket :) Ska försöka svara så gott jag kan.. Hm, takstolarna är specialbeställda och jag har dock inte fått något räkning än så kan inte svara på det. Man kan gå in på t ex Beijers hemsida eller så för att få priset på lecastenarna. Men hela bygget går i runda slängar på 700 000kr och då har vi fått kraftig rabatt via kontakter och sen gör nästan allt jobb själv då min sambo är snickare. Vi har tagit hjälp med att gjuta plattan eftersom man vill ha rätt lutningar mot avlopp och så, sen även grävning då det blev billigare än att hyra maskiner och gräva själva. Ventilationen är ett enormt rör mitt i taket som man kommer kunna stänga, sen små ventilationsluckor i varje box och i sadelkammaren. Ev. blir det en extra typ "badrumsfläkt" ovanför spolspiltan med :) Vi valde att mura för att det står emot fukt väldigt bra, är svalt på sommaren och varmare på vintern. Sen är det absolut mycket billigare och går fortare att bygga i trä, och mycket enklare såklart. Det är bara att fråga på! Det man måste vara noga med när man ska bygga stall är att ha koll på alla regler, för det kan vara svårt att ändra vissa saker i efterhand. Lycka till med ditt bygge, hoppas det går bra! Mvh Hanna
Hanna

2014-08-06 @ 13:41:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hanna

Hanna
med Jimmy, Joppe & Junior
är ingenting utan er.