Börja rita fram ett stall

Från början satt vi oändligt många timmar och skissade på olika ideér till stallet. Vi kom fram till att vi ville ha fyra boxar, spolspilta, sadelkammare, ett utrymme för foder, loft och garage i ena änden av byggnaden. Så tillslut kom vi fram till en ritning vi var nöjda med. 
Eftersom vi vill göra så mycket som möjligt av bygget själva, då Jimmy är snickare, så fick han sitta med papper, telefon och dator för att få reda på så mycket som möjligt vad det är för regler som gäller när det är ett stall man ska bygga. Brandsäkerhet, ventilation, hur betongen reagerar på djururin osv. Det var en hel massa ny information vill jag lova. Just hästar verkar vara ett väldigt speciellt ämne..
 
 
Men nu är vi framme till att vi ska söka bygglov och har därför gjort en lite mer precis ritning. 
Där alla mått står med och hur stor byggnaden blir. Om man ska bygga stall tycker jag alltid man ska ringa runt och få olika offerter för att verkligen få se på papper vad allting kostar. Då kan man få en rejäl chock faktiskt. 

Kommentarer
- Emma

Hej! Jag har precis hittat till din blogg då jag själv ska bygga stall inom en inte alldeles för avlägsen framtid (hoppas jag) och var ute och googlade lite i förberedande syfte. Blev lite nyfiken på din planritning och undrar om du ritat den själv och isf om du använt något speciellt verktyg eller så för det? Hoppas att du har möjlighet att svara trots att det var länge sen du skrev detta inlägg. Mvh Emma

Svar: Hej! Nä, jag funderade på vad jag behövde och satt med papper/penna och luskade på olika lösningar från börjar. Var t ex tvungen att ha två utgångar enligt brandskyddet, så fick räkna in såna saker. Sen när jag hittat det som passade mig bäst gjorde jag en enkel ritning i Photoshop som jag redan hade på datorn 😊 Hoppas det gav tillräckligt med svar. Mvh Hanna
Hanna Ocklund

2017-02-20 @ 22:31:03
- Emma

Hej! Jag har precis hittat till din blogg då jag själv ska bygga stall inom en inte alldeles för avlägsen framtid (hoppas jag) och var ute och googlade lite i förberedande syfte. Blev lite nyfiken på din planritning och undrar om du ritat den själv och isf om du använt något speciellt verktyg eller så för det? Hoppas att du har möjlighet att svara trots att det var länge sen du skrev detta inlägg. Mvh Emma

2017-02-20 @ 22:34:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hanna

Hanna
med Jimmy, Joppe & Junior
är ingenting utan er.