Hard, hard work

Kapten ville inte komma fram i hagen idag. Så innan jag kunde få tag på han krävdes rätt mycket energi. Dock tog det max en kvart att övertala han, men motivationen blir inte detsamma när han bestämmer sig för att vara svårfångad. 


Aja, vi tog oss i allafall ut på en ridtur. Jag valde att rida med bett idag för att se hur han gick på det. Det var precis som förut och jag fick en påminnelse om varför jag började rida han med hackamore. 

Med bett är han stressad, ryckig och har otroligt svårt för avslappning. Första 30 minutrarna gick åt till att bara få till en någorlunda fin, lugn och rytmisk skritt. Sen tog vi en kort paus på långa tyglar och sen var vi tillbaka på ruta ett igen. 

Man får mycket gratis med hackamore. Han är mycket lugnare och mer harmonisk med det. Så det vi har framför oss nu är hårt arbete med att få till en fin, avslappnad, rytmisk ridning med hackamore i alla gångarter och sen prova ta in bettet lite i taget. Så mindre åka och mer rida framöver. Peppa! 

Trött pudding efter ridturen.. Mitt lilla hjärta ❤ 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hanna

Hanna
med Jimmy, Joppe & Junior
är ingenting utan er.