Steg för steg

Nu är det extremt mycket som han hänt sen senast jag la upp en bild. Ska försöka få med allting stegvis, men först en massa bilder. Såklart har lilla Joppe varit med och övervakat hela bygget men också Jimmy's pappa Örjan har varit en enorm hjälp. Vi hade inte alls klarat allt lika bra utan han. Tack! 
 
Sist jag la upp en bild så hade vi precis börjat gräva. Här har dom även grävt upp hela ängen och halva gräsmattan för att dra en el-kabel till vårat hus. Hm.. Jättefint.
Dom grävde även klart inför stallet och kommunen kom för att koppla in vatten och avlopp. Det lades ut en markduk och huuur mycket grus som helst. Eftersom det var ett surhål vi hamnade på snålade vi inte det minsta med det grundliga markarbetet. 
Här har dom lagt på grus och går varv på varv med en "padda" som vibrerar vilket gör gruset plattare och hårt packat. Efter det lade vi fram isolering och kantelement.
Kantelementen är uppsatta och byggande av avloppsrör började. Lite som tetris om du frågar mig.. Vi valde även att lägga till ett "toalettuppstick" om vi i framtiden bestämmer oss för att bygga ett badrum/toalett. Det skulle bli mycket billigare om vi gjorde det nu på en gång än att behöva gräva upp betong om något år. 
Joppe har mest njutit av solen och delat fikat lika med svärfar. Sen hållit koll på alla runtomkring åt oss.
Efter de lades armeringsnät ut och även armeringsjärn runt om kanterna.
Under näten placeras små plastpluppar som håller armeringen på rätt ställe sen när man fyller på med betong. Det var ett jävla jobb att få ut alla vill jag lova.. Efter det placerade vi ut en värmeslinga som kommer vara i golvet på garagedelen för extra värme och att vattnet där ska torka fortare.
Och då är vi här nu, klara för gjutning av plattan! Vilket förhoppningsvis sker nästa vecka, men det kanske måste vänta ännu en vecka då Jimmy har mycket jobb och Örjan sticker utomlands. Jag själv kan inte åstakomma något så stort som gjutningen.. Men som jag längtar nu! Det här är riktigt kul! Puss

Kommentarer
- Maya

Ni är så duktiga. Ni får ta en semestervecka sen när det är klart.

2014-04-21 @ 18:03:47
URL: http://mayasblogg.net
- Ereeka

Åh, jag är så glad för er (speciellt din) skull! - Och kanske lite avis på ett helt nytt stall på gården! ;)

2014-04-21 @ 22:12:14
URL: http://ereeka.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hanna

Hanna
med Jimmy, Joppe & Junior
är ingenting utan er.