Kapten, mitt blötdjur

Ny kategori nu, bara för Kapten så klart. Vill ha någonstans där jag kan samla inlägg som handlar om ridning och hantering av min fina prins. Vi börjar med gårdagens kvällsmys. Red ut på en tur och hade bara en plan i huvudet, tempoväxlingar.
 
Först, en förklaring hur han är. Han är en väldigt pigg, uppåt och framåt häst, så att rida i arbetstempo är svårt. Superkänslig för alla hjälper, vilket ibland är en lättnad. Det är aldrig svårt att få stopp när han väl fått dra iväg i full fart. Däremot måste man vara så finkänslig och att knappt kunna lägga skänklarna emot är tufft ibland. Minsta lilla rörelse med en skänkel kan han uppfatta som "Nu kööör vi" haha. Sen blir han ofta uppstressad lätt..
 
Men, han var superfin igår. Man får mycket gratis av honom så fort han får jobba i lite olika tempo. Efter första traven gick han superfint i skritten utan ansträngning från mitt håll. Efter första galoppen fick jag en superfin, kort trav som han valde själv och där han fick en låg, sökande och ganska rund form. Det är galoppen som kommer bli svårast för oss. Men med tanke på att vi nyss satt igång igen, så tar vi det som de kommer.
Konstigt hur svårt det kan vara att få han svettig dock. Med sin lilla matmage och omusklade bakdel har han ändå väldigt bra grundkondition. Det är matten som blir rejält svettig varje pass när han knappt blivit fuktig, haha.
 
Sen blev det HÖSTBAD! Wiho! Ren blev han, får se hur länge han är det...
Haha, hälsade Callemannen välkommen in och ska vara med i varenda rörelse han gör inne.
 
Kapten älskar att duscha, så fort man börjar spola han så blir han totalt avslappnad. Dock blev det ett jäkla liv igår när jag råkade spola lite vatten i örat på han, haha. Då for han runt och hängde sig i grimman. Med frambenen i luften och ett jäkla frustande påpekade han att jag va jävla korkad som lyckades med det, haha. Hans personlighet är det jag älskar absolut mest med hela mitt hästliv. ♥  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hanna

Hanna
med Jimmy, Joppe & Junior
är ingenting utan er.